Tentoonstelling ‘Homeless Movies’ in Gent

De tentoonstelling HOMELESS MOVIES in het Huis van Alijn in Gent (België) brengt een ode aan home movies, ooit vastgelegd in intieme familiekring, bedoeld om het familiegeheugen op te bouwen. Zowel binnen de museummuren als daarbuiten staat de beleving van het kijken naar home movies centraal.

EXPO: JASPER RIGOLE

26.6.2016 – 15.1.2017

Beeldend kunstenaar Jasper Rigole verzamelt al jaren home movies die hij vindt op rommelmarkten, garageverkopen en in tweedehandszaken. Hij analyseert, catalogiseert en digitaliseert ze en bouwt zo aan wat hij een archief van andermans herinneringen noemt. Deze persoonlijke souvenirs gunnen ons een blik op het verleden van onbekenden. Ze verbeelden de vrijetijdscultuur en het dagelijks leven van toen, maar onthullen ook iets over de makers van de films. Welke momenten hebben ze gekozen om vast te leggen (of niet)? Hoe brengen ze hun wereld in beeld? Jasper Rigole ziet zichzelf zowel als archivaris, als onderzoeker en als kunstenaar. Hij verdiept zich in de films en creëert  er iets nieuws mee. Ontdek zijn werken vanaf 26 juni in het Huis van Alijn.

IN DE STAD: ZES FILMCABINES

15.10.2016 – 15.1.2017

Mekhitar Garabedian, Eva Giolo, Katrin Kamrau, Jasper Rigole, Meggy Rustamova, Lisa Spilliaert

I.s.m. School of Arts Gent (KASK)

HOMELESS MOVIES treedt ook buiten de museummuren. Het Huis van Alijn en gastcurator Edwin Carels nodigen zes kunstenaars uit om zich onder te dompelen in de collectie home movies van het museum en er een nieuwe film uit te distilleren. Vanaf 15 oktober kan u het resultaat ontdekken op verrassende locaties in Gent. De filmcabines staan op openbare plaatsen ergens in de stad, maar tegelijk isoleren ze de kijker voor een paar minuten van de buitenwereld. Kijkend naar de  herinneringen van anderen, het voyeurisme nooit ver weg. Het project  roept vragen op over evoluties in beeldcultuur, identiteit, mediagebruik en geheugen, en de dynamiek tussen publieke en private context.

De kunstenaars behoren allen tot een jonge generatie visuele kunstenaars die op een analytische maar tegelijk ook erg persoonlijke manier omgaan met bewegend beeld. Op  de één of andere manier zijn ze allen verbonden met Gent.

> biografie kunstenaars (pdf)

WAT VOORAF GING…

In 2004 lanceerde het Huis van Alijn een oproep ‘Gezocht: bewegend beeld’. Er kwam een massale respons. Meer dan 4000 filmrolletjes, zowel 8mm-, 9,5mm- en 16mm-film werden de afgelopen jaren naar het museum gebracht. Het was de start van de opbouw van een digitaal filmarchief, van de jaren 20 tot de jaren 90. De filmbeelden zijn een onuitputtelijke en fascinerende bron voor de studie van het dagelijks leven.

HOMELESS MOVIES kadert in een Europees onderzoeksproject aan de universiteiten van Maastricht en Groningen onder de titel Changing platforms of ritualised memory practises. The cultural dynamics of home movies (2012-2015)In het Limburgs Museum loopt vanaf 27 mei 2016 de tentoonstelling Een eeuw thuisbioscoop.

Jasper Rigole © Kristof Vrancken (Z33)

Bron: http://www.huisvanalijn.be/collection/expo-homeless-movies

This entry was posted on mei 20, 2016 by in Uncategorized.