Home Movie Day 2015: Een Nijmeegs en Afrikaans avontuur

De dertiende aflevering van de internationale Home Movie Day vindt dit jaar in Nederland plaats op twee locaties: zaterdag 10 oktober 2015 in EYE Amsterdam en in Nijmegen tijdens het weekend van 23/24 oktober.

EYE Amsterdam (10 oktober)

De editie in EYE Amsterdam is gewijd aan de bijzondere opnamen die de semiprofessionele filmmaker Theo Regout in de jaren dertig en vijftig maakte van zijn reizen naar Afrika. Home Movie Day is het jaarlijkse eerbetoon aan de amateurfilm – nu onder de vlag van Film NL, EYE’s maandelijkse programma over Nederlandse filmmakers en filmgeschiedenis.

Theo Regout was een jurist en semiprofessionele filmmaker die bijna jaarlijks een reis maakte naar Afrika, Azië of Zuid-Amerika. Van deze reizen maakte Regout lange 16mm-opnamen die daarna werden vertoond in sociëteiten en verenigingsgebouwen.

Afrikaans Avontuur. De Reizen Van Theo Regout is een door het Filmmuseum samengestelde compilatie van Regouts reizen, met scènes uit Dwars door de Sahara naar het land van de slaapziekte (1931), Door het oerwoud naar de bronnen van de Nijl (1934) en Afrikaans avontuur (1953). Voor de geluidsband is gebruikgemaakt van effecten en romantische muziek.

De Home Movie Day benadrukt het groeiende belang van de amateurfilm als tijdsdocument en bron van historische informatie.

(Bron: https://www.eyefilm.nl/film/film-nl-home-movie-day-afrikaans-avontuur?program_id=11777120)

28692s02

28692s00

Nijmegen (23/24 oktober)

Tijdens de 024 uur van de Nijmeegse geschiedenis in het weekend van 24 en 25 oktober 2015, zal de Stichting Nijmegen Blijft in Beeld voortborduren op het internationale Home Movie Day. Op zaterdag 24 oktober krijgt men de kans om eigen huis-, tuin-, en keukenfilms te laten zien, te delen en te laten conserveren in het Arsenaal, te Nijmegen.

De Home Movie Day is een jaarlijks terugkerend evenement waarin men de kans krijgt om eigen gemaakte films te delen. Over de hele wereld verzorgen organisaties evenementen waarin amateurfilms, het delen hiervan én het behouden van deze beelden centraal staan. De Stichting Nijmegen Blijft in Beeld roept daarom iedereen op om bewegend beeldmateriaal te delen over Nijmegen en de directe omgeving van Nijmegen, tijdens de 024 uur van de Nijmeegse geschiedenis. Het enige criterium is dat de beelden binnen de periode van 1950 en 2000 vallen.

Meer informatie over de internationale Home Movie Day kunt u hier vinden.

(Bron: http://www.nijmegenblijftinbeeld.nl/nieuws/laatste-nieuws/140-home-movie-day-tijdens-de-024-uur-van-de-nijmeegse-geschiedenis)

58215-950-280

This entry was posted on september 29, 2015 by in Uncategorized.