UNESCO Audiovisueel Erfgoeddag 2019

Stichting Amateurfilm viert dit jaar Home Movie Day op zondag 27 oktober in EYE op de UNESCO Audiovisueel Erfgoeddag. Op deze bijzondere erfgoeddag is deze editie extra veel aandacht ook voor home movies, waaronder een livestream van het Center for Home Movies met amateurbeelden uit archieven van verzamelaars wereldwijd!

24HrHomeMovieMarathon-LogoSM-300x300

Het thema van de erfgoeddag is “engaging the past through sounds and images”. Een beschrijving van de UNESCO Audiovisueel Erfgoeddag, zoals vermeld op de website van EYE Filmmuseum:

Eye neemt op 27 oktober deel aan de wereldwijde UNESCO Audiovisueel Erfgoeddag. Deze dag wordt sinds 2005 jaarlijks georganiseerd om het belang van conservering en restauratie van film onder de aandacht te brengen. Eye’s vaste presentatie Panorama is gratis toegankelijk. In het Panorama wordt de geschiedenis van de film verteld op een interactieve manier die interessant is voor jong en oud, met extra aandacht voor pre-cinema-apparaten. Om 15.00 is er in Cinema 2 een gratis vertoning van twee korte verloren gewaande films uit 1912 en 1913 met live muziek en introductie.

Het programma vindt plaats van 11:00 tot 17:00 uur. Voor een gedetailleerde beschrijving van het programma zie de website van EYE: https://www.eyefilm.nl/themas/unesco-audiovisueel-erfgoeddag#events

Informatie over de Home Movie Day and Night Marathon, georganiseerd door de Center for Home Movies (in Engels):

“On October 27th, the World Day for Audiovisual Heritage, tune in for a first-of-its-kind 24-hour webcast of home movies from every time zone around the globe. Home Movie Day and Night: The 24-Hour Marathon celebrates people and places all over the world by sharing home movies of where we live.”

Home Movie Day and Night: The 24-Hour Marathon from Center for Home Movies on Vimeo.

“We’ll start the live stream on YouTube (with secondary feed on Facebook) at noon Coordinated Universal Time (UTC), but you can join the program at any time in the following 24 hours as it moves around the world and through each time zone, crisscrossing the 20th and 21st centuries. Tune in at noon to see your own time zone, or choose a different time to sample another zone! (See detailed schedule and maps here.) Please get in touch with us if you have any questions or if you’d like to share images or thoughts as you watch along! Send email to 24hours@homemovieday.com and connect to us on social media:

facebook.com/homemoviemarathon/

instagram.com/homemoviemarathon/

@CtrHomeMovies  #HomeMovieMarathon”

We hopen jullie allemaal te verwelkomen op de UNESCO Audiovisueel Erfgoeddag zondag 27 oktober in EYE!

This entry was posted on oktober 24, 2019 by in Nieuws.