Tentoonstelling over geschiedenis van de amateurfilm op Europeana

Op Europeana is sinds deze week een online tentoonstelling over de geschiedenis van de amateurfilm: ‘Life in Motion: A History of Amateurfilm’ te zien. Er is ook een Nederlandse vertaling gemaakt!

De tentoonstelling belicht de geschiedenis van de amateurfilm aan de hand van een overzicht van verschillende technologieën, praktijken en technieken. Op basis van een selectie unieke amateurfilms en -videos afkomstig van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid en verschillende objecten op Europeana, waaronder items uit de collectie van het Doing Experimental Media Archaeology (DEMA) project, presenteert deze tentoonstelling een overzicht van deze rijke geschiedenis. Van het tijdperk van de “levende foto’s” eind 19e eeuw tot aan het hedendaagse digitale tijdperk. Er wordt verder aandacht besteed aan de opkomst van de thuisbioscoop, met onder andere de Pathé’s 9,5mm en Kodak’s 16mm filmsystemen die dit jaar 100 jaar bestaan. Verder is er aandacht voor de opkomst van kleur en geluid én voor video als amateurtechnologie die eind jaren ’70 en ’8o opkwam. Het digitale tijdperk, waarin het maken en delen van eigen video’s een dagelijkse praktijk is geworden, vormt het slothoofdstuk.

De tentoonstelling is samengesteld door Tim van der Heijden (Open Universiteit) en Valentine Kuypers (Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid), beiden tevens bestuurslid van Stichting Amateurfilm. De tentoonstelling is een uitkomst van het Europese onderzoeksproject CRAFTED: Enrich and promote traditional and contemporary crafts.

Nederlandse versie:

Engelse versie:

qpwmw9f0

This entry was posted on april 18, 2023 by in Nieuws.