Op bezoek bij… IJsbrand Rogge

Vorig jaar bezocht het bestuur van Stichting Amateurfilm de filmmaker en -verzamelaar IJsbrand Rogge (1929) in zijn huis te Amsterdam, waar hij ons een rondleiding gaf langs zijn indrukwekkende collectie smalfilmapparatuur. De collectie bevat enkele zeer zeldzame camera’s en projectoren waaronder een Lumiere Cinematograph (1896), een RCA Victor geluidscamera (1935) en een speciale Campro 35mm papierfilm projector (1927).

Voor IJsbrand Rogge vormt film de rode draad in zijn leven. Sinds 2006 heeft hij een eigen kanaal op YouTube, met honderden videoclips van begin twintigste eeuw tot heden. Ongeveer de helft van de filmpjes bestaat uit eigen materiaal, in het bijzonder films gemaakt in het Verre Oosten waar Rogge in de jaren vijftig zijn werkzame leven begon. Het kanaal heeft meer dan 30.000 abonnees en is al meer dan 16 miljoen keer bekeken: youtube.com/user/MichaelRogge

Naar aanleiding van ons bezoek maakten we het volgende filmportret:

Voor een overzicht van Rogge’s bijzondere filmcollectie, zie: http://wichm.home.xs4all.nl/cinimage.html

Voor een eerder interview met IJsbrand Rogge gepubliceerd op de website van Stichting Amateurfilm: www.stichtingamateurfilm.nl/artikelen/de-voorbijgegane-wereld-van-ijsbrand-michael-rogge/

This entry was posted on mei 13, 2015 by in Nieuws.