In Memoriam: Kees Aries

Het verdrietige nieuws is ons toegekomen dat Kees Aries op (bijna) 97-jarige leeftijd in zijn slaap is overleden. Kees Aries was vrijwilliger bij het Smalfilmmuseum en later Beeld & Geluid.

Op 3 mei 1987 deed Henk Verheul bij het tv-programma ’n Dik uur Dick een oproep om materiaal te doneren voor het Smalfilmmuseum in oprichting. Kees was net met pensioen en reageerde. Hij wilde wel meehelpen en zo werd hij twintig jaar lang vrijwilliger bij het museum. Hij werd een manusje-van-alles. Zo haalde hij met zijn Volkswagen camper overal in het land apparatuur op. Maar hij beschreef ook apparatuur en films voor de catalogus. Nadat de collectie van het Smalfilmmuseum was ondergebracht bij Beeld & Geluid heeft hij samen met Femke Harmsen nog een aantal jaar films beschreven. Zijn kennis over Indonesië was enorm groot. Hij kon vaak precies vertellen waar de films uit voormalig Nederlands-Indië waren opgenomen.

Kees was zelf ook amateurfilmer. Hij begon met filmen rond 1960 toen zijn dochter geboren werd. Ook hielp hij zijn schoonmoeder, die onontwikkelde films van de kleinkinderen uit het buitenland opgestuurd kreeg. En zo rolde hij in de wereld van het smalfilmen. Later werd hij lid van de Huizer Smalfilm- en Videoclub Filmvogels, waar hij tot het einde lid van bleef.

Kees bleef tot op late leeftijd betrokken bij Beeld & Geluid en schonk regelmatig materiaal. Hij heeft zijn eigen filmcollectie, maar ook bijzondere apparaten en documentatie van de filmclub ondergebracht bij Beeld & Geluid. We zullen hem missen.

Kees Aries

This entry was posted on maart 29, 2024 by in Nieuws.