GLOBAL SUPER 8 DAY: 24 oktober 2015

Op zaterdag 24 oktober 2015 is het ‘Global Super 8 Day’, de dag waarop wereldwijd het 50-jarige bestaan van het bekende amateur filmformaat wordt gevierd. Stichting Amateurfilm organiseert ‘De Kracht van Super 8′, een ode aan het amateurformaat door de ogen van diverse liefhebbers.

Super 8 was een zeer geliefd filmformaat onder zowel hobbyisten als familiefilmers. Het bracht een ongekende popularisering van het amateurfilmen teweeg vanaf de late jaren zestig en zeventig en wordt, ondanks de massale overstap op digitaal filmen vanaf de jaren ’90, nog altijd gebruikt door filmliefhebbers. Vele herinneringen, verjaardagen en vakanties zijn inmiddels vastgelegd in 3 minuten en 20 seconden, de duur van de gemiddelde 8mm film-cassette.

Precies vijftig jaar nadat Kodak Eastman Super 8 introduceerde wordt er wereldwijd stilgestaan bij het jubilerende filmformaat: in Europa, Japan, Australië, Canada en uiteraard in Amerika viert men eind oktober ‘Global Super 8 Day’: http://www.gs8d2015.com/

In Nederland grijpt Stichting Amateurfilm de feestelijke gelegenheid aan en organiseert in samenwerking met het Super 8 Reversal Lab en MixTree Stichting een speciale avond gewijd aan Super 8 film, getiteld: ‘De Kracht van Super 8’. In het oude filmacademiegebouw, de OT301 te Amsterdam, brengen zeven verschillende filmmakers – jong en oud, professioneel en amateur – een ode aan het filmformaat. Met bijdragen van o.a.: Johan Kramer, Andreas Pasvantis, Wim van der Aar, Laura Köpping, Hans van der Sloot & Patrick Carelsz, Herman Rammers en Onno Petersen!

Op initiatief van Stichting Amateurfilm maakten zij een originele Super 8 film in zwart-wit of kleur. De films worden op zaterdag 24 oktober gepresenteerd en vertoond, uiteraard met behulp van originele Super 8 projectoren.

Wat: Global Super 8 Day – Stichting Amateurfilm presenteert ‘De Kracht van Super 8’: een ode aan 50 jaar Super 8 film (1965-2015)
Wie: Bijdragen van: Johan Kramer, Andreas Pasvantis, Wim van der Aar, Laura Köpping, Hans van der Sloot & Patrick Carelsz, Herman Rammers en Onno Petersen!
Wanneer: Zaterdag 24 oktober, 16:00-18:00
Waar: OT301, Overtoom 301, Amsterdam
Toegang: gratis, aanmelden via: info@stichtingamateurfilm.nl

V0.3_Poster Global Super 8 Day (1)

This entry was posted on september 30, 2015 by in Nieuws.