Televisiepremière ‘Ze noemen me Baboe’

Op maandag 29 juni om 20:00 uur op NPO2 is de televisiepremière van Ze noemen me Baboe. Bijzonder is dat de film volledig uit archiefmateriaal bestaat afkomstig van het Eye Filmmuseum en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, inclusief beeldmateriaal uit de collectie van het Smalfilmmuseum.

ZE_NOEMEN_ME_BABOE__STILL_01-e1571148858797

Maandag 29 juni om 20:00 op NPO2

ZE NOEMEN ME BABOE
van Sandra Beerends

Maandag 29 juni zal de televisiepremière van Ze noemen me Baboe plaatsvinden om 20:00 op NPO2

Direct na de uitzending gaat het programma DocTalks verder in op het maakproces van de film. Dit wordt uitgezonden op NPO2 Extra. Dit kan online worden bekeken..

Vanavond is Sandra te gast op Radio 1 om 19:30 in het programma Kunststof. Nieuwsuur zal komend weekend een reportage wijden aan de film.

Het gaat heel goed met Ze noemen me Baboe. De film staat op de shortlist van the Focal Awards in de categorieen: Best Use of Footage in a Cinematic Feature en Best Use of Footage in a History Feature. Sandra is voor haar regie door de Dutch Directors Guild genomineerd voor een DirectorsNL Award.

Eerder won de film bij Dokfest, ontving componist Alex Simu de Buma Award voor beste muziek en kreeg het de Kristallen Film status. De film wordt op verschillende festivals vertoond en zeer goed ontvangen. De Sydney Herald Morning schreef een lovende recensie waarin ze het vergeleken met ‘Roma’ van Alfonso Cuarón. Op het Sydney Film Festival is de film in de speciale selectie ‘Europe! Voices of women in film’ geplaatst.

De DVD is inmiddels ook verkrijgbaar en is bij Mokum Film te bestellen.

ZE NOEMEN ME BABOE is een productie van PIETER VAN HUYSTEE FILM

en NTR in samenwerking met EYE FILMMUSEUM & BEELD EN GELUID.

De film werd mogelijk gemaakt door: NPO-fonds, Filmfonds, Filmfonds Production Incentive, Eye Filmmuseum, Beeld en Geluid, DutchCulture, Stichting Marinus Plantema, NTR en Beruang.

This entry was posted on juni 24, 2020 by in Nieuws.