Tentoonstelling ‘Een eeuw thuisbioscoop: van projector naar smartphone’ in Venlo

LM expo (nl)

Een eeuw thuisbioscoop: van projector naar smartphone

27 mei t/m 30 oktober 2016
Limburgs Museum, Venlo

Van de vroegste privéfilms tot vlogs op YouTube: de mens is sinds het bestaan van hanteerbare filmcamera’s (vanaf 1910) geneigd om de eerste hapjes en stapjes van een baby, feesten, vakantiereisjes en alledaagse familietaferelen te filmen.

De tentoonstelling belicht in een aantal tijdcapsules op aantrekkelijke wijze de fascinerende geschiedenis van de privémedia, met Limburg als decor. Je wordt meegezogen in tijden van weleer aan de hand van oude familiefilmfragmenten vol geluk en tragiek, YouTube-video’s, fotografische tijdsbeelden, authentieke apparatuur uit diverse collecties, film-accessoires, handboeken, tijdschriften en advertenties. Als aanloop wordt een kijkje genomen in de vroegste cinema-ontwikkelingen. Waarom en wanneer legden mensen voor het eerst zelf hun familieleven vast? Wie mochten meegenieten van de vertoning, alleen de naasten of ook een groter publiek? En op welk moment werden privéfilms via het internet openbaar bezit?

Over privéfilms

De getoonde privéfilms – home movies – komen vooral uit de collectie van het Limburgs Museum. Ze vertellen hoe men in Limburg de wezenlijke momenten beleefde, hoe de wereld er op dat moment uitzag, de mode, gadgets en onze fascinatie voor techniek. Ze vertellen over de familie én over de filmer zelf. We zien hoe de amateurlens een steeds belangrijkere rol krijgt en het dagelijkse leven vastlegt. Nieuwe technologieën, zoals geluidsopname op een super8-camera en de komst van video, waren van invloed op de verbeelding en presentatiewijze van amateurfilms. Dankzij digitalisering, internet en mobiele devices, is tegenwoordig het maken, bewerken en verspreiden van filmpjes niet meer weg te denken uit de cultuur van alledag. Het terrein van de exclusieve thuisbioscoop is verlegd naar de smartphone, en we vechten om aandacht op sociale media.

Vier generaties familie Mantz

Een aparte verhaallijn in de tentoonstelling vormt een in opdracht gemaakte film in vier delen over een opmerkelijke familiegeschiedenis. Centraal staat de familie van de wereldberoemde, van oorsprong Keulse fotograaf Werner Mantz die zich in 1938 in Maastricht vestigde. Werner Mantz en zijn nazaten hebben privéfilmbeelden vastgelegd in een periode van bijna honderd jaar. Deze beelden onthullen niet alleen een intieme wereld maar documenteren óók de geschiedenis. In deze filmdocumentaire neemt Werner Mantz, gespeeld door acteur Hans van Leipsig, de hedendaagse kijker mee terug in de tijd. De echte zoon en kleinzoon van Werner Mantz reageren op de verhalen van Werner en vertellen over het familieleven vanuit hun perspectief. Als rode draad loopt door de verhalen heen de omgang met (sociale) media, vroeger en nu. De film is een productie van Tanja Nabben en Wiek Lenssen in samenwerking met het Limburgs Museum.

Promotieonderzoek

Deze tentoonstelling komt voort uit promotieonderzoek aan de universiteiten van Maastricht en Groningen onder de titel Changing platforms of ritualised memory practises. The cultural dynamics of home movies (2012-2015).

Bron foto gezin voor televisie in woonkamer (bovenaan): Philips Company Archives

Bron: http://www.limburgsmuseum.nl/nl/tentoonstelling/eeuw-thuisbioscoop/

This entry was posted on mei 26, 2016 by in Nieuws.